mgr inż. Wacław Libront * Bobowa 2017-2019

ZSO Bobowa, ul. Długoszowskich 1, 38-350 Bobowa, tel: 0183514281, 183530220, fax: 0183530221, email: sekretariat@zsobobowa.eu, www: zsobobowa.eu

Lekcja 03

COREL DRAW - segmenty i węzły, linie i krzywe

  1. Krzywe Beziera
  2. Rysowanie i edycja węzłów
  3. Węzły obiektów prostych
  4. Ćwiczenia

 


Krzywe Beziera
Każdy obiekt składa się z elementarnych segmentów opisanych matematycznymi równaniami. Na końcach każdego segmentu znajdują się węzły. Segmenty i węzły możemy kształtować za pomocą narzędzia Kształt F10.

Typowy segment to: odcinek, łamana (składająca się z odcinków) lub krzywa. Do rysowania krzywych służą narzędzia zgrupowane w palecie Krzywa, a wśród nich najczęściej stosowane: Rysunek odręczny F5, Łamana, Pisak i Krzywe Beziera. Nie ma znaczenie którym narzędziem narysujemy obiekt – wszystkie przekształcamy w identyczny sposób.


Rysowanie i Edycja węzłów

Obiekty można rysować odcinkami łamanej, a następnie kształtować poszczególne segmenty zamieniając je w krzywe lub też zamieniając węzły proste na Ostre, Gładkie i Symetryczne. Aby poznać różnice najlepiej wypróbować je w praktycznych zastosowaniach.


Węzły obiektów prostych

Za pomocą narzędzia Kształt można modyfikować prostokąty (zaokrąglanie narożników), koła (tworzenie wycinków) i wielokąty (symetria środkowa). Jeśli jakiś obiekt nie jest złożony z segmentów, to można go przekształcić na krzywe CTR+Q.

  


Ćwiczenia

https://youtu.be/jFT_r70sleo

https://youtu.be/ZXbrLCSkE1w