Szkolny turniej szachowy rozgrywany był na przełomie grudnia 2024 i stycznia 2025 roku i brało w nim udział 16 zawodników. Szkolnym arcymistrzem został Michał Wołkowicz z klasy II liceum. Gratulujemy!

W pierwszym etapie uczestnicy podzieleni zostali w sposób losowy na 4 grupy po 4 zawodników i mecze rozegrano metodą każdy z każdym. Z każdej grupy wyłoniono 2 najlepszych, którzy rozegrali pozostałe mecze metodą turniejową. Cały regulamin turnieju znajduje się na końcu artykułu.

Wyniki końcowe:

  • I miejsce: Wołkowicz Michał II LO
  • II miejsce: Ryzner Tomasz II LO
  • III miejsce: Wołkowicz Paweł II LO
  • IV miejsce: Kudłaty Jakub II LO

Miejsca V-VIII

  • Cygnarowicz Tomasz IVa LO
  • Krok Paweł IV a LO
  • Wąsowski Marcel V T
  • Barczyk Dawid I LO

Finaliści otrzymali pamiątkowe statuetki wyprodukowane za pomocą szkolnej wycinarki laserowej. Proces projektowania i wytwarzania opisany został tutaj: Laserowo wycinane statuetki na szkolny konkurs szachowy

 

Regulamin turnieju szachowego

Każdy mecz trwa do 20 minut. Na jednego zawodnika przypada 10 minut

Punktacja za mecz:

  • Zwycięstwo: 2
  • Remis: 1
  • Porażka: 0

Notowany jest również czas rozgrywki obu graczy celem wyłonienia zwycięzcy w przypadku takiej samej liczby punktów.

I tura

Zawodnicy podzieleni są metodą losowania na 4 drużyny A, B, C, D. W każdej drużynie - każdy gra z każdym 1 mecz. Z każdej drużyny wyłonionych zostaje dwóch zwycięzców. Jeżeli zwodnicy mają taką samą liczbę punktów, o kolejności decyduje łączny mniejszy czas. Po pierwszej turze zostaje wyłonionych 8 najlepszych zawodników.

II tura

Najlepszy (1 miejsce) gra z ostatnim (8 miejsce) Zawodnik z 2 miejsca gra z tym, który zajmuje 7 miejsce. Itd. Czterech zwycięzców rozgrywa ze sobą po jednym meczu w celu wyłonienia finalistów, którzy zagrają w finale (o 1 i 2 miejsce) i w małym finale (o 3 i 4 miejsce).

Inne regulacje

Przed rozpoczęciem meczy zawodnicy losują kolory figur. Grę rozpoczyna zawsze grający białymi.

Jeśli gracz dotknie jednej ze swoich własnych figur, musi ją przesunąć, jeśli ma możliwość ruchu.

Jeśli gracz dotknie figury przeciwnika, musi ją zbić, jeśli jest taka możliwość.

Jeśli gracz puści dotkniętą figurę, nie może wykonać żadnego innego ruchu, chyba że poruszanie dotkniętym elementem jest nielegalne.

Każdy gracz ma ustalony łączny czas całej gry – 10 minut.

Jeśli graczowi skończy się czas - przegrywa, niezależnie od pozycji na planszy.

Jeśli w czasie 20 minut gra się nie rozstrzygnie – ogłoszony zostaje remis.

Gracz może ubiegać się o remis, jeśli żaden pionek nie został przesunięty ani nie zostało wykonane żadne zbicie w ciągu ostatnich 50 kolejnych ruchów obu graczy.

Gracz może ubiegać się o remis, jeśli ta sama pozycja pojawi się trzy razy z tym samym graczem i tymi samymi możliwymi ruchami.

Gracz może dobrowolnie poddać partię, jeśli uzna, że znajduje się w beznadziejnej sytuacji.

Celem gry jest zamatowanie króla przeciwnika. By doszło do mata najpierw musi nastąpić szach.

Szach jest wtedy gdy król jest bezpośrednio atakowany przez bierki przeciwnika. Króla nie można zbić dlatego, gdy jest on szachowany musi się on przesunąć na wolne pole, które nie będzie w bezpośredniej linii ataku figur przeciwnika.

Jeśli natomiast król nie ma możliwości zmiany pola, ponieważ na każdym jest szachowany lub jest ono zajęte przez inne bierki w tym samym kolorze co król wtedy następuje mat i koniec gry.

Wygrywa gracz, który daje mata.

Pat ma miejsce, gdy król gracza nie jest szachowany, ale nie ma żadnych legalnych ruchów do wykonania. W tym przypadku gra kończy się remisem i żaden z graczy nie wygrywa.

Niedozwolona jest jakakolwiek pomoc osób postronnych.

Niedozwolone jest posługiwanie się elektronicznym wspomaganiem.

Bicie w przelocie to specjalne zbicie pionka, które może nastąpić, jeśli pionek przesunie się o dwa pola do przodu od swojej pozycji początkowej i wyląduje obok pionka przeciwnika. Przeciwnik może zbić poruszający się pionek tak, jakby przesunął się tylko o jedno pole do przodu.

Roszada może zostać wykonana tylko wtedy, gdy ani król, ani wieża nie wykonywali wcześniej ruchu. Są dwa typy roszad - krótsza z wieżą po prawej stronie i dłuższa - z wieżą z lewej strony. Roszada nie może być też wykonana, gdy pole przez które ma przejść król znajduje się pod atakiem przeciwnika albo, gdy król jest szachowany.

Kiedy pionek dotrze do końca szachownicy po stronie przeciwnika, może zostać awansowany na dowolną inną figurę (zwykle hetmana, wieżę, gońca lub skoczka) tego samego koloru.