Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Bierzemy udział w platformie edukacyjnej IT SZKOŁA.

Wszystkich uczniów zainteresowanych wzmocnieniem swoich kompetencji cyfrowych zapraszam do współpracy.
Wacław Libront

spektroskop

Jeżeli gazy zaczynają świecić, na przykład w wyniku podgrzania (Słońce), to możemy zaobserwować charakterystyczne kolorowe prążki podczas obserwacji tzw. widma promieniowania. Fizycy już od dawna wiedzieli, że te kolorowe linie mogą posłużyć do określania składu chemicznego różnych substancji, wymyślili też skomplikowany wzór, ale nie umieli wytłumaczyć "dlaczego" i "skąd". Dzisiaj wiemy, że atomy "świecą", gdy elektrony przeskakują z jednej orbity na inną. 

Laboratorium do pobrania: spektroskop.pdf

Automat komórkowy LIVE po raz drugi - tym razem napisany w pascalu (DELPHI i LAZARUS). Co to takiego automat komórkowy? Mnóstwo sąsiadujących z sobą komórek. Każda może być zapalona lub zgaszona. Na czym polega symulacja? Ustalamy stan początkowy komórek i puszczamy cały układ w ruch. Więcej na Wikipedii: https://pl.wikipedia.org/wiki/Gra_w_życie

Cały artykuł do pobraniaStrona www LIVE.

Live (Gra w Życie) jest jednym z pierwszych i najbardziej znanych tzw. automatów komórkowych. Automat został wymyślony w 1970 roku przez brytyjskiego matematyka Johna Conwaya. Co to takiego automat komórkowy? Mnóstwo sąsiadujących z sobą komórek. Każda z nich może być zapalona lub zgaszona zgodnie z wymyślonymi prostymi regułami. Do nas należy ustalenie układu początkowego komórek, puszczamy cały układ w ruch i obserwujemy. Więcej na Wikipedii: https://pl.wikipedia.org/wiki/Gra_w_życie

Jak napisać grę? Nic trudnego! To tylko niecałe 200 linijek kodu w JavaScript!

Cały artykuł do pobraniaStrona www LIVE.

Nie mamy chyba wątpliwości, że nasz Wszechświat powstał mniej więcej 14 miliardów lat temu (14 000 000 000) w wyniku tzw. "Wielkiego Wybuchu". Co było „przed”, tego nie wiemy i chyba nigdy się nie dowiemy. Trudno zresztą mówić o tym czymś „przed” jeśli czas i przestrzeń powstały właśnie w trakcie tego wielkiego BUM. Potrafimy za to dość dokładnie opisać to wszystko, co działo się z naszym Wszechświatem już kilka sekund po wybuchu, aż do dnia dzisiejszego. Co więcej – potrafimy bardzo dokładnie przewidzieć, co się będzie działo z naszym najbliższym kosmicznym otoczeniem w najbliższej przyszłości.

 

Grawitacja – z czym się nam zwykle kojarzy? Że, gdy podskoczymy, to zaraz spadniemy? Że ważymy tyle, a tyle kilogramów? Od nieco ponad trzystu lat wiemy, że wszystko to, co na niebie rządzi się takimi samymi prawami, jak na ziemi i że wszystkie obiekty na ziemi i w kosmosie się nawzajem przyciągają (Newton). Wiemy również, choć nie dla wszystkich jest to zrozumiałe, że grawitacja jest skutkiem zakrzywienia czasoprzestrzeni przez masywne obiekty (Einstein).

Czy możemy prostymi metodami „zrobić sobie grawitację”, zasymulować ją na komputerze i policzyć, jak właściwie ona działa? Okazuje się, że jest to dość proste! Wykorzystamy arkusz kalkulacyjny i elementarną wiedzę z zakresu fizyki i matematyki (cały artykuł do pobrania) (gotowy program do pobrania)

programAplikacja "Statystyka ocen" związana jest z innowacją pedagogiczną "Jestem TRENDY". Głównym zadaniem programu jest zautomatyzowanie wszystkich czynności, które służą do wydrukowania wykresów z informacjami o postępach w nauce uczniów. Graficzna forma wykresów i sposób ich przygotowania zmieniały się od 1994 roku wielokrotnie, idea pozostawała zawsze taka sama - co miesiąc poinformować ucznią o jego postępach w nauce. Obecna wersja programu, to półtora miesiąca wytężonej umysłowej pracy w czasie wakacyjnego wypoczynku nauczyciela. Program liczy tylko nieco ponad 2000 wierszy kodu źródłowego, ale jest bardzo skomplikowany i wymagający znacznej mocy obliczeniowej komputera, niezbędnej do analizy setek tysięcy ocen, dat, nazwisk i przedmiotów.

optyka

Światło biegnie po liniach prostych chyba, że trafi na inne środowisko - w którym prędkość rozchodzenia się światła jest inna - i się załamuje. W ten sposób powstaje m.in. tęcza, dzięki temu zjawisku możemy oglądać świat w powiększeniu za pomocą mokroskopu, lunety albo też robić zdjęcia aparatem fotograficznym lub komórką.

Komputerowa ława optyczna dostępna na stronie: http://e-doswiadczenia.mif.pg.gda.pl umożliwia badanie różnego rodzaju soczewek i konstruowanie z ich pomocą lunet i mikroskopów. Na lekcjach wyznaczaliśmy m.in. ogniskową soczewki metodą tradycyjną i Bessela.

Prąd elektryczny, to nic innego tylko uporządkowany ruch cząstek obdarzonych ładunkiem - we wszystkich drutach tymi cząstkami są elektrony! Aby prąd zaczął płynąć i na przykład zaświeciła się żarówka, musi wystąpić tzw. różnica potencjałów - innymi słowy, musimy podłączyć się do elektrowni! Elektrony w naszym gniazdku "tylko czekają", żeby się podłączyć jakimś urządzeniem. Najciekawsze jest jednak to, że po podłączeniu np.telewizora, elektrony nie płyną cały czas ciągłym strumieniem lecz aż 50 razy na sekundę zmieniają swój kierunek: raz w prawo, a raz w lewo!

Kolejne laboratorium ze strony http://e-doswiadczenia.mif.pg.gda.pl/ umożliwia badanie tych przebiegów za pomocą bardzo pomocnego narzędzia, jakim jest oscyloskop.

Prąd płynący w każdym przewodniku wytwarza wokół niego pole magnetyczne, czyli taki swoisty magnes. Można też odwrotnie: poruszając magnesem obok przewodnika można w nim wytworzyć prąd elektryczny. Zrozumienie tych dwóch zjawisk umożliwiło budowę silników elektrycznych, prądnic, transformatorów, a następnie rozwój radia, telewizji, telekomunikacji i w konsekwencji tych wszystkich komputerowych gadżetów, bez których nie wyobrażamy sobie współczesnego życia.

Kolejne elektroniczne laboratorium ze strony: http://e-doswiadczenia.mif.pg.gda.pl/ umożliwia m.in. badanie silników, prądnic i transformatorów.

opor

W którą stronę płynie prąd? Jak ustawić zasilacz używany w laboratoriach? Jak prawidłowo podłączyć woltomierz i amperomierz? Jak odczytywać wyniki pomiarów z odpowiednią dokładnością? Jak zmierzyć oporność przewodnika? Na te i inne pytania z elektrotechniki znajdziesz odpowiedź po uruchomieniu kolejnego już elektronicznego laboratorium - obwody prądu stałego - ze strony http://e-doswiadczenia.mif.pg.gda.pl. Na lekcjach sprawdzaliśmy prawo Ohma i wyznaczaliśmy opór właściwy przewodnika. Przydała się również znajomość rysowania wykresów na papierze milimetrowym i za pomocą arkusza kalkulacyjnego oraz analiza statystyczna i wyliczanie błędów pomiarowych.

fotki 3

Na ekranie wyświetlane są cztery zdjęcia i tajemnicze podpowiedzi. Zdjęcia są powiększonymi fragmentami naszej szkoły, np. ułamek kredy na tablicy, wycinek płytki w ubikacji, część dywanu w gabinecie dyrektora, itp. Będziesz musiał szybko wybrać to właściwe. Wyniki indywidualne i klasowe są zapisywane, a statystyki prezentowane na szkolnym telebimie. HTML, CSS, JS, PHP,… 500 zdjęć, 2000 wierszy kodu, 60000 znaków.

kondensatory1

Był sprawdzian o kondensatorach, teraz dwa kondensatorowe, elektroniczne laboratoria. Pierwsze z nich, to część ogromnego projektu twórców z Politechniki Gdańskiej, które można znaleźć na stronie: http://e-doswiadczenia.mif.pg.gda.pl/. Drugie pochodzi ze strony: https://phet.colorado.edu/ i zawiera tysiące interaktywnych symulacji.

produkcja

Program magazynowy, który prócz typowych operacji: zamawianie, kupowanie, sprzedawanie, umożliwia produkowanie, czyli przygotowanie nowych towarów na podstawie opisanych wcześniej receptur. Program był pisany z myślą o małej, konkretnej firmie i zawiera tylko to, co potrzebne. 600 wierszy kodu źródłowego, którego niestety nie mogę zaprezentować – nie pamiętam hasła!

krechy1

Pomysł napisania programu KRECHY zrodził się po lekturze stron internetowych dotyczących olimpiady informatycznej. Jedno z zadań konkursowych polegało na napisaniu programu komputerowego, który będzie szukał jak najlepszego wyniku w bardzo popularnej szkolnej grze, rozgrywanej na kratkowanym papierze. Postanowiłem napisać program, który ułatwi zabawę i być może pomoże w ustanowieniu nowego światowego rekordu. 40000 znaków w 1200 wierszach kodu źródłowego.

smieci3

W ubiegłym tygodniu opisałem program do rejestracji zużycia wody w naszym bobowskim Urzędzie Gminy. W ślad za nim musiał powstać bardzo podobny program do rejestracji opłat za odpady komunalne. Podstawowe zadania: maksymalne uproszczenie wprowadzania danych, filtrowanie i sortowanie, archiwizowanie oraz wydruk faktur i zestawień zbiorczych. Program z powodzeniem funkcjonował w bobowskiej administracji kilka kolejnych lat. 900 wierszy kodu i 33000 znaków.

woda3

Na przełomie wieków (jak to pięknie brzmi) Urząd Gminy w Bobowej rozpoczął komputerową rejestrację zużycia wody przez mieszkańców. Dzisiaj to norma, że otrzymujemy pięknie wydrukowaną fakturę - w roku 2000, to była rewolucja. Podstawowe zadania programu: maksymalne uproszczenie wprowadzania danych, archiwizowanie, tworzenie kopiii bezpieczeństwa oraz wydruk faktur i zestawień zbiorczych. Program z powodzeniem funkcjonował w bobowskiej administracji kilka kolejnych lat. 1000 wierszy kodu i 40000 znaków.

saper

SAPER - komputerowa gra, napisana w 1981 roku, polegająca na odkrywaniu pól na planszy w taki sposób, aby nie trafić na minę. Na każdym odkrytym polu napisana jest liczba min, które stykają się z odkrytym polem. I te proste zasady sprawiają, że gra stała się moim ulubionym sprawdzianem ze sprawnego i logicznego myślenia. Jednak oryginalną grę dostępną w systemach Windows da się oszukać! Aby zrobić z niej sprawdzian, musiałem napisać Sapera od nowa. W wersji dla Windows, to 1500 wierszy kodu i 30000 znaków.

oporniki

Jak przygotować sprawdzian, który uczy myśleć, który realizuje treści, który ma wiele opcji, który się szybko poprawia? Oto jest pytanie i oto też konkretne rozwiązanie! Uczeń otrzymuje kartkę ze schematem połączeń równoległych i szeregowych, a następnie wylicza bez kalkulatora! opór lub pojemność układu. Dla nauczyciela zaś opracowano program, który automatycznie oblicza rozwiązanie dla dowolnego układu połączeń.

Doświadczenie Millikana, które pozwala wyznaczyć wartość ładunku elektronu, zostało uznane za jedno z dziesięciu najpiękniejszych i najsłynniejszych w dziejach fizyki. Wystarczy rozpylić w powietrzu niewielką ilość oleju, pomierzyć szybkość ich spadania w polu elektrycznym ... i już!  - nagroda Nobla gwarantowana. Wymyślił je i przeprowadził w 1910 roku Robert Millikan, a nasi przyszli inżynierowie mogli je powtórzyć w szkolnym laboratorium komputerowym.

Gościmy

Odwiedza nas 206 gości oraz 0 użytkowników.