- Odsłony: 4115
Spirograf, to urządzenie do kreślenia skomplikowanych krzywych matematycznych jak spirala, hipotrochoida czy epicykloida. Wynaleziony i opatentowany został w XIX wieku przez polskiego matematyka Brunona Abakanowicza. Nasze spirografy sterowane są przez trzy silniki i w zależności od szybkości obrotów wykreślają różnorodne spirale.
- Odsłony: 4527
Uczyliśmy roboty jeździć pomiędzy przeszkodami (nogi od stołów) i wykonywać skomplikowane figury akrobatyczne (pętle i ósemki), a także reagować na kolor i dotyk. Bawiliśmy się w „chłopców radarowców” wykorzystując sensor generujący ultradźwięki do pomiaru odległości od przeszkód. Wszystkie nabyte w trakcie zajęć umiejętności wykorzystane zostały do skonstruowania robotów bojowych, które stoczyły pojedynek na arenie złożonej ze szkolnych stolików.
- Odsłony: 1759
Pierwsze zajęcia CodeWeek już w czwartek 17 X 2019r. o godzinie 15.00. Zapraszamy chętnych na zajęcia z programowania robotów. Informacji udziela Wacław Libront.
- Odsłony: 1308
Na początku XX wieku produkowało się samochody wolno i drogo. Przy stanowisku pracowały niewielkie zespoły, które potrafiły w ciągu dnia zmontować kilka samochodów. W 1913 roku Ford wprowadza montaż taśmowy, co okazuje się rewolucyjnym pomysłem: auto zjeżdża z taśmy co 10 sekund, a cena jednego Forda T spada do 260 dolarów. W ciągu kilkunastu lat wyprodukowano ich 15 milionów.
- Odsłony: 1099
Żurawie dźwigowe zaliczane są do jednych z ja większych maszyn roboczych. Mogą osiągać wysokość do 100 metrów i udźwig do 80 ton. Żurawie wyposażone są z reguły w kilka silników: jeden napędza podwozie, kolejne obracają wysięgnikiem, przesuwają wodzak i realizują podnoszenie haka. Nasz żuraw ma jedynie pół metra wysokości, ale trzy sterowane komórką silniki realizują wszystkie zadania.
- Odsłony: 2379
Kostka Rubika ma już ponad 40 lat! Twórca – węgierski inżynier Erno Rubik – układał kostkę po raz pierwszy przez cały miesiąc. Aby dzisiaj zostać rekordzistą trzeba ułożyć ją w czasie poniżej 5 sekund! Liczba możliwych kombinacji ułożeń kostki wynosi ponad 43 tryliony! (43 252 003 274 489 856 000), a zespół matematyków przy pomocy serwerów Google udowodnił w roku 2010, że kostkę można ułożyć w maksymalnie 20 ruchach! Notowane są również rekordowe osiągnięcia maszyn (w tym zbudowanych z klocków Lego). Obecny rekord wynosi 1,2 sekundy! Nasz szkolny automat układa kostkę nieco dłużej (w 20-25 ruchach) i miewa „humory”, gdy nie rozpozna kolorów.
- Odsłony: 1385
Zafascynowani możliwością kreślenia krzywych na arkuszu kalkulacyjnym - funkcja parametryczna i wykres punktowy - postanowiliśmy zrealizować to zadanie za pomocą "klocków". Powstało kilka projektów, mniej lub bardziej udanych i mnóstwo rysunków. Wersje stabilne "kręciołków" (nie rozsypały się) zostaną zaprezentowane szerszej publiczności w najbliższym czasie. W galerii fotki i filmiki.
- Odsłony: 1077
Ferie nie są czasem wolnym od myślenia. Kierując się tą zasadą, przyszli inżynierowie z bobowskiego Ogólniaka zorganizowali dla swoich młodszych kolegów z gimnazjum warsztaty, na których uczyli się trudnej sztuki zespołowego budowania robotów. Podczas kilkugodzinnych zajęć gimnazjaliści z Brzanej i Siedlisk montowali "potwora" poruszającego się na gąsienicach. Na zakończenie urządzono wyścigi - slalom pomiędzy nogami klasowych stolików.
- Odsłony: 1696
O zębatkach można pisać prace dyplomowe. Zewnętrzne, wewnętrzne, planetarne, o stałych osiach, równoległe, kątowe, wichrowane, walcowe, stożkowe, ślimakowe, śrubowe, daszkowe, łukowe... - mam wyliczać dalej? W naszym zestawie Lego EV3 nie mamy zbyt dużego wyboru, ale budowa nawet tych najprostszych układów przekładni zębatych może być ogromnym wyzwaniem dla przyszłych inżynierów. Cały problem sprowadza się nie tylko do matematycznego przeliczania ilości zębów na ułamki i "przekładania" nimi, ale do zbudowania takiej konstrukcji, która będzie stabilna i sztywna.
- Odsłony: 2131
Roboty podążające za linią pracują najczęściej w skomputeryzowanych magazynach lub na zautomatyzowanych liniach produkcyjnych. Pokonują one określoną ścieżkę, w celu dostarczenia lub odebrania przedmiotów niezbędnych w trakcie produkcji. W naszym przypadku jest to czarna linia. Głównym zadaniem robota jest śledzenie linii za pomocą czujnika koloru i skręcanie kołami. Program również jest wyjątkowo prosty - instrukcja warunkowa sprawdza czy kolor jest czarny (skręcamy w lewo) lub czy jest biały (skręcamy w prawo). I takimi małymi zygzakami nasz robocik będzie przemieszczał się po wyznaczonej trasie.
- Odsłony: 1633
Duże koła, mocny silnik, niewielka masa i odpowiednia przekładnia - tyle wystarczy, aby wyścigówka była najszybsza. Dla inżyniera najciekawsza jest przekładnia: duża zębatka na silniku, mała na kole i uzyskujemy dużą szybkość... niestety kosztem mocy. Może zastosować przekładnię wielostopniową? Może mniejsze koła? Oto są pytania, na które spróbujemy odpowiedzieć. Wyścigówką steruje program, który pokazuje czas i zatrzymuje wyścigówkę przed metą (ścianą).
- Odsłony: 1299
Robocik na gąsienicach składa się z komputera pokładowego, dwóch silników i jednego czujnika. Zadaniem czujnika było sprawdzanie końca stołu, za który to koniec, nasz spychacz miał zepchnąć różne drobiazgi. To były nasze pierwsze zmagania z programowaniem robotów, dlatego najpierw czujnikiem który rozpoznawał kolory sprawdzaliśmy, gdzie jest czarna linia, a potem czujnikiem odległości - gdzie jest przepaść. Zmagania z oporną materią można obejrzeć na filmie.
- Odsłony: 1479
Budowa plotera, czyli urządzenia do rysowania ciągłych linii, jest bardzo prosta. Wystarczy komputer, dwa silniki, dwa zębate kółka i kilka klocków do zrobienia "nożyc". Teraz programujemy silniki tak, aby poruszały się z różnymi prędkościami (jeden klocek programu) i... otrzymujemy prawie nieskończone możliwości kreślenia krzywych.
- Odsłony: 1220
Słoń dumnie kroczy na swoich koślawych czterech nogach, podnosi swoją zębatą trąbą ciężary (a właściwie to powinien podnosić) i w śmieszny sposób macha ogonkiem. Okazało się w trakcie testowania, że źle zostały podpięte kable i Słoń jednak nie podnosi ciężarów. Nie udało się też wyeliminować jakiegoś konstrukcyjnego błędu i trąba słonia jest "chora". Kogoś czeka ciężka praca i poszukiwanie błędów. Jedno jest tylko pocieszające - proszę zwrócić uwagę, jak sprawnie i bezboleśnie przebiega praca w zespole.
- Odsłony: 1307
Ta wredna psinka nazywa się ZNAP – jeździ w kółko, wierci się bez przerwy, warczy, szczeka, wystawia swoje ostre kiełki i straszy.
- Odsłony: 1533
Pojazd wspinający się po schodach – nic dodać, nic ująć, to po prostu trzeba zobaczyć! A być może jeszcze lepiej, gdyby tak samodzielnie go zbudować? Być może już niedługo będzie taka możliwość i zaprosimy zainteresowanych gimnazjalistów? Wracając do schodołaza – dojeżdża do schodów i trzy silniki, żyroskop oraz czujnik nacisku sprawiają, że najpierw winduje swój korpus, a potem w bardzo przemyślny sposób wciąga windę.
- Odsłony: 1084
Bardzo prosty w budowie czołg na gąsienicach posłużył nam do przeprowadzenia wyścigów pomiędzy nogami klasowych stolików. Sterowanie odbywało się za pomocą aplikacji wgranej do telefonu komórkowego. Każdy wykonał dwa przejazdy, wyniki podliczono, uśredniono i wyłoniono zwycięzców.
- Odsłony: 1194
Piesek szczeka, warczy, chrapie, pożera kości, macha nóżkami i udaje że sika, a gdy skończą się bodźce zasypia. Przyszłych inżynierów najbardziej zafrapowała przekładnia ślimakowa i cały zestaw kół zębatych do poruszania głową. Robot natomiast potrafi przenosić koła od samochodu. Za tydzień przechodzimy kolejny stopień wtajemniczenia - drugie pudło klocków. Oj, będzie się działo!
- Odsłony: 2002
Na pierwszych zajęciach udało się uczestnikom rozłożyć na części składowe GyroBoya i złożyć ponownie klocki w gotowy model taśmowej sortownicy kolorowych klocków. Sześciu facetów bawiło się bardzo dobrze bite trzy godziny, a przy okazji mądrze i naukowo. Robot wykorzystuje czujnik kolorów, czujnik dotyku i dwa silniki - wszystko oczywiście zarządzane pokładowym komputerem.
Strona 1 z 2