kondensatory1

Był sprawdzian o kondensatorach, teraz dwa kondensatorowe, elektroniczne laboratoria. Pierwsze z nich, to część ogromnego projektu twórców z Politechniki Gdańskiej, które można znaleźć na stronie: http://e-doswiadczenia.mif.pg.gda.pl/. Drugie pochodzi ze strony: https://phet.colorado.edu/ i zawiera tysiące interaktywnych symulacji.

produkcja

Program magazynowy, który prócz typowych operacji: zamawianie, kupowanie, sprzedawanie, umożliwia produkowanie, czyli przygotowanie nowych towarów na podstawie opisanych wcześniej receptur. Program był pisany z myślą o małej, konkretnej firmie i zawiera tylko to, co potrzebne. 600 wierszy kodu źródłowego, którego niestety nie mogę zaprezentować – nie pamiętam hasła!

krechy1

Pomysł napisania programu KRECHY zrodził się po lekturze stron internetowych dotyczących olimpiady informatycznej. Jedno z zadań konkursowych polegało na napisaniu programu komputerowego, który będzie szukał jak najlepszego wyniku w bardzo popularnej szkolnej grze, rozgrywanej na kratkowanym papierze. Postanowiłem napisać program, który ułatwi zabawę i być może pomoże w ustanowieniu nowego światowego rekordu. 40000 znaków w 1200 wierszach kodu źródłowego.

smieci3

W ubiegłym tygodniu opisałem program do rejestracji zużycia wody w naszym bobowskim Urzędzie Gminy. W ślad za nim musiał powstać bardzo podobny program do rejestracji opłat za odpady komunalne. Podstawowe zadania: maksymalne uproszczenie wprowadzania danych, filtrowanie i sortowanie, archiwizowanie oraz wydruk faktur i zestawień zbiorczych. Program z powodzeniem funkcjonował w bobowskiej administracji kilka kolejnych lat. 900 wierszy kodu i 33000 znaków.

woda3

Na przełomie wieków (jak to pięknie brzmi) Urząd Gminy w Bobowej rozpoczął komputerową rejestrację zużycia wody przez mieszkańców. Dzisiaj to norma, że otrzymujemy pięknie wydrukowaną fakturę - w roku 2000, to była rewolucja. Podstawowe zadania programu: maksymalne uproszczenie wprowadzania danych, archiwizowanie, tworzenie kopiii bezpieczeństwa oraz wydruk faktur i zestawień zbiorczych. Program z powodzeniem funkcjonował w bobowskiej administracji kilka kolejnych lat. 1000 wierszy kodu i 40000 znaków.

saper

SAPER - komputerowa gra, napisana w 1981 roku, polegająca na odkrywaniu pól na planszy w taki sposób, aby nie trafić na minę. Na każdym odkrytym polu napisana jest liczba min, które stykają się z odkrytym polem. I te proste zasady sprawiają, że gra stała się moim ulubionym sprawdzianem ze sprawnego i logicznego myślenia. Jednak oryginalną grę dostępną w systemach Windows da się oszukać! Aby zrobić z niej sprawdzian, musiałem napisać Sapera od nowa. W wersji dla Windows, to 1500 wierszy kodu i 30000 znaków.

oporniki

Jak przygotować sprawdzian, który uczy myśleć, który realizuje treści, który ma wiele opcji, który się szybko poprawia? Oto jest pytanie i oto też konkretne rozwiązanie! Uczeń otrzymuje kartkę ze schematem połączeń równoległych i szeregowych, a następnie wylicza bez kalkulatora! opór lub pojemność układu. Dla nauczyciela zaś opracowano program, który automatycznie oblicza rozwiązanie dla dowolnego układu połączeń.

Doświadczenie Millikana, które pozwala wyznaczyć wartość ładunku elektronu, zostało uznane za jedno z dziesięciu najpiękniejszych i najsłynniejszych w dziejach fizyki. Wystarczy rozpylić w powietrzu niewielką ilość oleju, pomierzyć szybkość ich spadania w polu elektrycznym ... i już!  - nagroda Nobla gwarantowana. Wymyślił je i przeprowadził w 1910 roku Robert Millikan, a nasi przyszli inżynierowie mogli je powtórzyć w szkolnym laboratorium komputerowym.

Jak zwiększyć skuteczność w nauczaniu? Jak zainteresować uczniów przedmiotami ścisłymi? Jak osiągnąć lepsze wyniki na egzaminie maturalnym? Jak zmotywować do wyboru studiów technicznych? Jedną z możliwych odpowiedzi są e-doświadczenia dostępne na stronie internetowej: e-doswiadczenia.mif.pg.gda.pl, które z powodzeniem stosuję od kilku lat na lekcjach fizyki. Właśnie skończyliśmy dział fizyki o trudnej nazwie termodynamika i na zakończenie odbył się cykl komputerowych doświadczeń laboratoryjnych. W wirtualnym kalorymetrze mieszaliśmy wodę, olej, lód, gwoździe; podgrzewaliśmy palnikiem, ważyliśmy, mierzyliśmy temperatury; używaliśmy arkusza kalkulacyjnego do obliczeń... Zachęcam wszystkich do spróbowania!

wybory

Kto wygra najbliższe wybory? Która partia i który kandydat? Wydawać by się mogło, że odpowiedź jest prosta – wygra ten, na którego wyborcy postawią największą liczbę głosów. Jest to naturalne i sprawiedliwe, ale ... ale to partie polityczne decydują o sposobie liczenia głosów i o tym, kto tak naprawdę zostanie wybrany. Wszystkie sprawy związane z wyborami reguluje ordynacja wyborcza. Z artykułu (TUTAJ) dowiesz się, jak "manipulować" sposobem liczenia, żeby wygrał "nasz" kandydat. Wszystkie obliczenia na arkuszu kalkulacyjnym (TUTAJ).

pog

Niepozorny układ kresek i kółek, a w tle skomplikowany aparat matematyczny, pozwalający obliczać punkty przecięć i styczności geometrycznych obiektów. Po co to wszystko? Tych informacji potrzebuje każdy inżynier, który programuje obrabiarki, które to wykonują wszystkie te cudowne przedmioty, bez których nie wyobrażamy sobie codziennego życia. 1500 wierszy kodu w Pascalu, prawie 45000 znaków umożliwia dokonanie przeliczeń geometrycznych w celu znalezienia współrzędnych punktów na podstawie zdefiniowanej konfiguracji elementów podstawowych, jak: punkty linie i okręgi.

faktury

FAKTURY, to bardzo prosty program do gromadzenia faktur. Jego głównym zadaniem jest pokazywanie kwot: sprzedaży, zakupów, kosztów, marży, VAT-ów, netto, brutto…, z podziałem na miesiące i lata…, czyli to wszystko, co potrzebne małemu i średniemu przedsiębiorcy, aby na bieżąco kontrolować stan swoich obrotów, żeby w przyszłości nie mieć problemów z urzędem skarbowym.

 mgr inż. Wacław Libront