JavaScript, w skrócie JS, to skryptowy język programowania, stworzony przez firmę Netscape, najczęściej stosowany na stronach internetowych. Twórcą JavaScriptu jest Brendan Eich. Najczęściej spotykanym zastosowaniem języka JavaScript są strony internetowe. Skrypty te służą najczęściej do zapewnienia interakcji poprzez reagowanie na zdarzenia, walidacji danych wprowadzanych w formularzach lub tworzenia złożonych efektów wizualnych. W języku JavaScript można także pisać pełnoprawne aplikacje. Fundacja Mozilla udostępnia środowisko złożone z technologii takich jak XUL, XBL, XPCOM oraz JSLib. Umożliwiają one tworzenie korzystających z zasobów systemowych aplikacji o graficznym interfejsie użytkownika dopasowującym się do danej platformy.
mgr inż. Wacław Libront
Czego się nauczysz pisząc programy w JavaScript
JS01 GALERIA - rozmieszczanie obrazków (galeria, menu, przyciski, animowany zegar)
JS02 SVG - grafika wektorowa (róża wiatrów, animowany zegar, gra Arkanoid)
JS03 NAPISY - przekształcanie tekstów (liczenie, wyodrębnianie, losowanie, wiersze dada)
JS05 ANIMACJA - animacja poklatkowa (rysowanie na canvas, odbijanie od brzegów, ruchomy baner)
JS06 LASER - gra zręcznościowa LASER (strzelanie, zderzanie, rozbijanie, programowanie obiektowe)
JS07 GRAWITACJA - laboratorium grawitacyjne (prawo Newtona i ruchy Browna, teoria Wielkiego Wybuchu)
JS08 LIVE - automat komórkowy LIVE (badanie procesów życiowych na szachownicy)
JS10 MASTERMIND - gra logiczna MasterMind (czy uda się odgadnąć kolory)
JS11 SAPER - gra logiczna saper (czy uda się rozminować pole)