JavaScript, w skrócie JS, to skryptowy język programowania, stworzony przez firmę Netscape, najczęściej stosowany na stronach internetowych. Twórcą JavaScriptu jest Brendan Eich. Najczęściej spotykanym zastosowaniem języka JavaScript są strony internetowe. Skrypty te służą najczęściej do zapewnienia interakcji poprzez reagowanie na zdarzenia, walidacji danych wprowadzanych w formularzach lub tworzenia złożonych efektów wizualnych. W języku JavaScript można także pisać pełnoprawne aplikacje. Fundacja Mozilla udostępnia środowisko złożone z technologii takich jak XUL, XBL, XPCOM oraz JSLib. Umożliwiają one tworzenie korzystających z zasobów systemowych aplikacji o graficznym interfejsie użytkownika dopasowującym się do danej platformy.

mgr inż. Wacław Libront

Czego się nauczysz pisząc programy w JavaScript

JS01 GALERIA - rozmieszczanie obrazków (galeria, menu, przyciski, animowany zegar)

JS02 SVG - grafika wektorowa (róża wiatrów, animowany zegar, gra Arkanoid)

JS03 NAPISY - przekształcanie tekstów (liczenie, wyodrębnianie, losowanie, wiersze dada)

JS04 SZYFROWANIE - praca z danymi tekstowymi (wyszukiwanie, szyfrowanie, sortowanie, sortowanie bąbelkowe)

JS05 ANIMACJA - animacja poklatkowa (rysowanie na canvas, odbijanie od brzegów, ruchomy baner)

JS06 LASER - gra zręcznościowa LASER (strzelanie, zderzanie, rozbijanie, programowanie obiektowe)

JS07 GRAWITACJA - laboratorium grawitacyjne (prawo Newtona i ruchy Browna, teoria Wielkiego Wybuchu)

JS08 LIVE - automat komórkowy LIVE (badanie procesów życiowych na szachownicy)

JS09 GLIZDA - gra zręcznościowa GLIZDA (zjadanie jabłek i strzelanie, czyli jak nauczyć komputer myśleć)

JS10 MASTERMIND - gra logiczna MasterMind (czy uda się odgadnąć kolory)

JS11 SAPER - gra logiczna saper (czy uda się rozminować pole)

mgr inż. Wacław Libront

PYTHON 00 WSTĘP

Grafika żółwia

Liczby i teksty

PAWLIKOWSKA.txt   OSOBY.txt


Wydawać polecenia komputerowi pisząc komendy za pomocą klawiatury? W czasach, gdy króluje myszka, a niedługo zapewne będziemy do komputera „gadać” i on to będzie rozumiał? Czy to się może do czegoś przydać? Okazuje się jednak, że może, a co więcej - może być niezbędne, zwłaszcza, gdy ktoś ma zamiar być administratorem systemów. Za pomocą konsoli można wykonać pewne operacje szybciej i lepiej, a nawet zrobić coś, czego graficzny system nie potrafi.

8 lekcji * 8 sprawdzianów * 40000 znaków 

mgr inż. Wacław Libront

Ćwiczenia

JavaScript, to podstawowy język programowania stosowany na stronach internetowych. Zapewnia interakcję poprzez reagowanie na zdarzenia, sprawdzania danych wprowadzanych do formularzy i tworzenie złożonych efektów graficznych, w tym reklam i gier.

Moje scenariusze lekcji, to nie podręcznik JavaScript zawierający wszystkie możliwe odpowiedzi i rozwiązania. To raczej zestaw ćwiczeń, które krok po kroku wprowadzają w świat programowania na stronach WWW, ale dla osób, które już co nieco znają świat algorytmów. Prawie 2 lata zbierania materiałów i tworzenia scenariuszy, 20 lekcji, ponad 200 programów z objaśnieniami, kilkaset godzin twórczo "zmarnowanych" przy komputerze i ponad 300 000 wklepanych znaczków, dokumentacja w pdf i w postaci strony internetowej.
mgr inż. Wacław Libront

*** skrypty z lekcji w CZYTAJ WIĘCEJ...

18 lekcji * 11 sprawdzianów * 100 obrazków * 20 animacji * 290 000 znaków
mgr inż. Wacław Libront

 

Moje scenariusze lekcji, to nie podręcznik C++ zawierający wszystkie możliwe odpowiedzi i rozwiązania. To raczej zestaw ćwiczeń, które krok po kroku wprowadzają w świat programowania. 12 lekcji, kilkadziesiąt rozwiązanych programów, kilkaset godzin twórczo "zmarnowanych" przy komputerze i ponad 300 000 wklepanych znaczków.
mgr inż. Wacław Libront


12 lekcji * 12 sprawdzianów w 3 wersjach * 160 obrazków * 310 000 znaków
mgr inż. Wacław Libront

 

Borland Delphi (i programowanie w pascalu) było moim pierwszym i ulubionym stylem programowania. Od razu przyznam się, że C++ nie podoba mi się! Zestaw lekcji i ćwiczeń (i sprawdzianów) wprowadza w świat programowania. Wykorzystuję grafikę komputerową, by nie zmuszać ucznia do nudnej "zabawy z liczbami", a przy okazji zmuszam go do inżynierskiego myślenia. 15 lekcji z przykładowymi ćwiczeniami i specjalnie przygotowanymi sprawdzianami w kilku wersjach. Wszystkie ćwiczenia w wersji źródłowej. Prace nad lekcjami i modyfikacje trwały kilkaset godzin, a wklepane znaczki należy liczyć w setkach tysięcy
(mgr inż. Wacław Libront)

*** przykłady do lekcji w CZYTAJ WIĘCEJ...

Najbardziej edukacyjny język programowania i mój pierwszy, poważny język programowania. Znam go od roku 1986 i przez prawie 30 lat tworzyłem w nim mniejsze i większe projekty, które pracują (m.in. na szkolnych komputerach) do dzisiaj. Zestaw kilkunastu lekcji był tworzony, modyfikowany i poprawiany przez kilkanaście lat. Co zawiera ostatnia wersja? - podchodzę do programowania w sposób graficzny. Nie liczby i znaczki na konsoli, ale kolorowe i ruchome linie, prostokąty i koła. Od zawsze wiedziałem, że obrazek jest wart więcej niż słowa. 

Od zawsze pisałem w Turbo Pascalu, potem w Borland Delphi, a na końcu przerzuciłem się na Free Pascal'a i Lazarus'a - to wszystko składnia pascala.